Dokk ja Uber, yhtäläisyyksiä ja eroja

Håkan MTietoa Dokkista

Verkossa keskustelu Uberistä käy kiivaana ja jotkut ovat kysyneet minulta onko Dokk samanlainen kuin Uber? Miten suhtautuvat toisiinsa Dokk ja Uber, mitä yhtäläisyyksiä ja eroja niiden välillä on?

Dokk ja Uber yhtäläisyyksiä

Dokk on tietyissa suhteissa kuin Uber. Dokk mahdollistaa yksityishenkilöiden ja PK-yritysten helpon veneilypalveluiden verkkomyynnin ja sitä kautta auttaa näitä henkilöitä ja yrityksiä hankkimaan (lisä)tuloja. Palvelujen tarjoajat eivät ole Dokkin tyäntekijöitä vaan he ovat joko yrityksiä tai saavat palkkansa laskutuspalveluyrityksen kautta.

Toinen yhtäläisuus Uberin kanssa on että Dokk ei omista palvelujen tarjoamiseen käytettyjä veneitä vaan ne ovat palveluja tarjoavien tahojen omistamia, usein yksityisomistuksessa. Tässä suhteessa Dokk palvelut voidaan luokitella jakamistalouden palveluiksi. Ja kuten Uber, Dokk perii välittämistään palveluista provision jolla palvelua rahoitetaan.

Dokk ja Uber eroja

Toisaalta Dokk eroa Uberistä monessa suhteessa:

  1. Veneilypalvelut eivät ole ollenkaan niin tiukasti säädeltyjä kuin taksipalvelut, esimerkiksi palvelujen tarjoamista ei rajoiteta kiintiöillä. Veneilypalveluja voi täysin laillisesti tarjota kunhan täyttää viranomaisten vaatimukset kipparin pätevyydelle, veneelle ja toiminnan organisoinnille. Lisää tietoa löydät esimerkiksi täältä: http://www.slideshare.net/…/hanki-tuloja-omalla-veneell-jak…
  2. Toisin kun Uberissä, Dokkissa palveluntarjoaja päättää itsenäisesti mitä palvelua tarjoaa ja mihin hintaan kun taas Uberissä hinnan ja palvelun määrittää Uber.
  3. Dokkin kautta toimittaessa ei kierretä veroja. Jos Dokkin kautta tarjoaa palveluita yksityishenkilönä, maksetaan tulot palkkana ja palkasta pidätetään kaikki verot ja muut maksut.  Jos taas palvelua tarjotaan yrityksen nimissä (esim toiminimi), noudatetaan Dokkin kautta myytäessä normaaleja yritystoimintaa liittyviä malleja ja palveluista maksetaan esim ALV palvelun luonteen mukaan.
  4. Veneilypalvelut ovat hyvin alikehittyneitä Suomessa suhteessa Suomen tarjoamiin veneilymahdollisuuksiin. Siksi uskon myös vahvasti että Dokk ei vie tuloja keneltäkään muulta taholta vaan päin vastoin auttaa koko veneily(turismi)liiketoiminnan kasvattamisessa kaikkien alalla toimivien tahojen hyväksi (mutta tätä on vaikea todistaa). Ilokseni voin todeta että Dokkin antaman kipinän avulla on Suomeen jo perustettu yksi uusi veneilypalveluja tarjoava yritys, ei ihan paha suoritus palvelulta joka vielä on betatestausvaiheessa.

Voiko siis sanoa että Dokk on Suomen venepalvelujen Uber? Mielestäni se ei oikein pidä paikkasa, vaatimattomasti toivoisin että ajan oloon Uberistä tulisi taxipalvelujen Dokk ;-).

Kiitos kun jaksoit lukea näin pitkälle, jos kiinnostuit niin mukaan tarjoamaan palveluja pääsee täältä: dokk.fi/rekisteroidy-palveluntarjoajaksi.

Ja lopuksi, jos et vielä ole tutustunut Dokkin palveluihin niin tässä alla voit sen tehdä: