Matkailupalvelujen hinnoittelumalleja

Håkan MOhjeet

Pricing models for boating services

Viime päivinä olen neuvonut Dokk palvelujentarjoajia kun he ovat viimeistelleet tarjontaansa ensi kautta varten. Yksi keskeinen kysymys joka aina tulee esille on hinnoittelu. Dokkissa hinnan määrittelee aina palveluntarjoaja. Hinta ei kuitenkaan ole vain yksi numero vaan hinta voi määräytyä monella eri tavalla. Tällöin puhutaan palvelun hinnoittelumallista. Alla on lueteltu 5 erilaista hinnoittelumallia joita voi käyttää veneily- ja yleensä matkailupalvelujen hinnoittelussa.

Kiinteä hinta

Kaikille sama hinta tänään, huomenna ja ensi kuussa. Yksinkertainen malli ja etenkin edullisissa palveluissa hyvinkin toimiva. Usein on kuitenkin löydettävissä paremmin toimiva ratkaisu.

Hinnoitteluyksikkö: koko vene vai yksittäinen matkustaja

Merkittävimpiä venepalvelujen hinnoitteluun liittyviä kysymyksiä on pitäisikö venettä myydä ”koko vene” kerralla tai henkilöpaikkoina. Oikea vastaus on täysin tapauskohtainen. Koko vene kerralla myytäessä saattaa hinta äkkiseltään tuntua kallillta kun taas paikka kerrallaan myytäessä on riskinä että käyttöaste yksittäisellä kerralla jää alhaiseksi.

Aleneva (tai nouseva) hinta

Jos palvelua myydään päivittäin tai tunneittain, voi olla hyvä strategia että päivä- tai tuntihinnat laskevat kun tilaus kasvaa. Esimerkiksi kaksi ensimmäista päivää myyddän hintaan X, kaksi seuraavaa maksavat 100€ vähemmän ja loput ovat vaikka 200 euroa halvempia. Laskeva hinta on mahdollista myös yhdistää varauksen vähimmäiskestoon. Silloin varasu kestää vähintään 2 päivää ja sen jälkeen lisäpäivät hinnoitellaan yllä olevan kaavan tapaan.

Kauden mukaan vaihteleva hinta

Useimmat matkailupalvelut ovat hyvin sesonkiluontoisia. Silloin voi olla edullista soveltaa sesongin mukaan vaihtelevaan hintaa. Huippusesongin aikana hinta on korkeampi ja muina aikoina halvempi. Eri hinnoitteluaskeleita voi tehdä vaikka kuinka monta mutta 2-3 eri tasoa tuntuu olevan matkailupalveluissa normi. Silloin hinnan ilmoittaminen on yksinkertaista ja selkeää.

Alennukset

Riipumatta siitä mitä hinnoittelumallia tuotteen tai palvelun kohdalla noudatetaan, voidaan palvelua tietysti myydä myös alennettuun hintaan. Jos tuoteesta tai palvelusta myönnetään alennusta, kannattaa alennukseen aina yhdistää kampanja. Hyvä tapa markkinoida alennusta on mainostaa sitä sosiaalisessa mediassa, Facebookissa, Instagramissa tai Twitterissä.

Alennuksen voi kohdentaa tiettyyn asiakassegmenttiin. Alennuksen ehtona voi olla jokin asiakkaan toimenpide kuten vaikka uutiskirjeen tilaaminen. Alennuksen voi myös toteuttaa alennuskoodilla jolloin koodin voi lähettää valikoiduille asiakkaille.

Alennusten kohdalla on syytä muistaa että tuotetta ei saa markkinoida ale-hintaan ellei tuote ole ollut myynnissä normaaliin eli ei-alennettuun hintaan.

Dokk hinnoittelumallit

Dokkin kautta myytäessä kaikki yllä luetellut hinnoittelumallit ovat tuettuja. Palveluntarjoaja voi vapaasti valita omaan palveluunsa parhaiten sopivan hinnoittelumallin. Ja jos hinnoittelu tuntuu hankalalta niin täältä Dokkista saa siihen aina apua ja neuvoja.