Miksi Puuveneosuuskunta?

Oletko katsellut kauniita puuveneitä satamalaitureissa tai käynyt ihailemassa klassisia puuveneitä venemessujen puuveneosastolla? Kiinnostavatko kauniit veneet sinua ja haluaisit päästä veneilemään niillä, mutta epäilet että aikasi tai osaamisesi ei riitä puuveneen kunnossapitoon? Suuren 2019 Puuvenetutkimuksen mukaan puuveneen omistaja käyttää vuodessa keskimäärin noin 100 tuntia aikaa ja 1500 euroa veneen ja sen moottorin huoltoon ja korjauksiin — näissä luvuissa eivät ole mukana veneen varustelu, vakuutukset, laiturimaksut ja polttoainekulut.

Puuveneosuuskunta syntyi ajatuksesta tuoda puuveneily entistä useamman ulottuville, helposti, huolettomasti, turvallisesti ja järkevillä kustannuksilla. Puuveneosuuskunta hankkii hyväkuntoisia puuveneitä, pitää ne puuveneilyn ammattilaisten avulla turvallisessa ja kauniissa käyttökunnossa ja tarjoaa niiden käyttöosuuksia jäsenilleen. Puuveneosuuskunnan jäsenet varaavat itselleen vuosimaksuun kuuluvat käyttöpäivät ja viikonloput Puuveneosuuskunnan kalenterista ja nauttivat puuveneilystä ilman veneen kunnossapidon, korjausten ja telakoinnin vaivaa. Lisäpäivien varaus onnistuu helposti erillistä päivävuokraa vastaan. Puuveneosuuskunta huolehtii veneiden kunnossapidosta, vakuutuksista, laituripaikoista ja talvitelakoinnista. Puuveneosuuskunta haluaa Suomeen lisää puuveneilijöitä ja hyväkuntoisia puuveneitä ja työllistää puuveneiden kunnossapidon ammattilaisia.

Puuveneosuuskunta ei ole kimppavene tai veneseura, eikä siinä ole lomaosakkeen tai golf-osakkeen haittapuolia. Et joudu osallistumaan veneen kevät/syys/telakointi/kunnossapitotalkoisiin, sinulle ei tule venesataman öisiä vartiovuoroja, ja pääset koska tahansa halutessasi eroamaan osuuskunnasta. Käytät Puuveneosuuskunnan venettä silloin kun haluat.

Klassisen puuveneen kunnossapito on kulttuurihistoriaa ja puu veneenrakennusmateriaalina edustavaa kestävää kehitystä. Polttomoottorikäyttöisten kulkuneuvojen käyttörajoitukset lienevät tulossa koskemaan jollain aikajänteellä myös huviveneilyä — nykyäänkin löytyy jo vain sähkömoottoriveneille sallittuja vesialueita Suomessa ja Keski-Euroopassa. Puuveneosuuskunnan visioissa onkin jo myös hiilidioksidipäästötön huviveneily. Akkutekniikan kehittyessä Puuveneosuuskunnan jäsenillä saattaa muutaman vuoden kuluttua hyvinkin olla käytössään äänettömästi aaltoja halkova sähkömoottorilla varustettu puinen klassikkovene.

Puuveneosuuskunnan taustavoimina ovat yhteensä yli sadan vuoden veneily- ja purjehduskokemuksen omaavat Håkan Mitts ja Harri Kiljander. Håkan on Dokk-veneilypalvelun perustaja ja Sail-in-Finland -veneilymatkailublogin pitäjä, Harri on puuveneilijä ja muutaman vuoden takaa Mahonkiveneyhdistyksen hallituksen jäsen. Kummallakin on päivätyössään pitkä kokemus uusien tuotteiden ja palveluiden kehittämisestä.

Suomen Puuveneosuuskunta

Y-tunnus: 2995649-5
info@puuveneosuuskunta.fi

Yhteistyössä:

Dokk Suomen Puuveneilijät ry