Kipparin osaaminen ja pätevyys

Håkan MTietoa Dokkista

Dokk keskittyy kahden eri käyttäjäryhmän palvelemiseen. Ensimmäisen ryhmän muodostavat Dokkin kautta välitettyjen veneilypalvelujen asiakkaat. Toisen aivan yhtä tärkeän ryhmän muodostavat erilaisten veneilypalvelujen tarjoajat: veneiden omistajat, kipparit ja tulevaisuudessa toivottavasti mitä moninaisimpien uusien palvelujen kehittäjät. Kutsukaamme heitä tässä vaikka kippareiksi. Dokkin tehtävänä on yhdistää asiakkaat ja kipparit, tarjoten molemmille unohtumattomia yhteisiä veneilykokemuksia (ja kippareille hieman tuloja). Dokkin menestyksen keskeinen tekijä tulee olemaan kipparin osaaminen ja pätevyys.

Dokk kippari – mitä toivomme häneltä

Kipparilla on Suomen lainsäädännön mukaan erityinen tehtävä, hän vastaa aina veneen turvallisesta kuljettamisesta. Lainsäätäjä edellyttää kaupallisesten veneilypalvelujen tarjoajilta tiettyjä kompetenssejä. Olemme keränneet yhteen erilaiset kipparin pätevyyteen liittyvät säännöt tälle Dokk sivulle. Dokkin kippareiden tulee aina täyttää viranomaisten asettamat vaatimukset.

Dokkin kippareilla on myös toinen, vähintään yhtä tärkeä tehtävä: vastata asiakkaiden miellyttävästä veneilykokemuksesta. Muodollisen pätevyyden lisäksi toivomme tulevilta Dokk kippareilta joitain muitakin ominaisuuksia. Niistä tärkein on palveluhenkisyys. Dokkin kohdalla palveluhenkisyys tarkoittaa asiakkaan toiveiden sekä osaamisen huomioimista kaikessa toiminnassa. Veneilyyn joskus yhdistetty äksyily ja komentaminen eivät kuulu Dokk palveluihin, kipparin tulee hallita hankalatkin tilanteet niin että asiakkaille jää niistä hyvä maku suuhun.

Palveluhenkisyyden lisäksi arvostamme on kielitaitoa ja kansainvälisyyttä. Tulemme aktiivisesti markkinoimaan Dokk palveluja myös Suomeen saapuville turisteille. Uskomme että Dokk – ja sitä kautta myös Dokk palveluntarjoajat – tulevat menestymään paremmin jos pystymme palvelemaan myös ulkomaisia asiakkaita.

Viimeinen ominaisuus toivelistallamme on kiinnostus kehittää palveluja ja ideoimaan uusia. Koska Dokkin käyttökynnys on matala ja seinät (vai pitäisikö sanoa ulkolaidat) leveät, on Dokk mitä erinomaisin paikka kokeilla uusia palveluja.

Dokk auttaa ja kouluttaa

Dokk tulee aktiivisesti auttamaan kippareita oman osaamisensa kehittämisessä. Tulemme yhteistyössä eri kouluttajien kanssa järjestämään viranomaisvaatimusten edellyttämiä kursseja. Kurssien jälkeen osallistujat voivat suorittaa eri pätevyyksien vaatimat tentit.

Dokk tulee myös keväällä järjestämään palvelujen kehitystapahtumia joissa autetaan kiinnostuneita ideoimaan ja kehittämään omia palvelujaan sekä myös kehittämään asiakaspalveluaan.

Toivottavasti tapaamme jo keväällä, pysy kuulolla!

Tutustuitko jo Dokk palveluihin? Alla pari esimerkkiä joiden pohjalta voit ideoida omia palveluja.